בעולם ה STOP&START מוכרים שני סוגי מצברים עיקריים, מצברי EFB ומצברי AGM.
במענה לאחת השאלות כאן באתר, עמדנו על ההבדלים בין שני סוגי המצברים, אבל חשוב לנו להדגיש את ההבדלים למען חיפושים עתידיים.
כעיקרון, וכהמלצה שתקפה על-פי-רוב,
תמיד צריך לראות מה המלצת יצרן הרכב לגבי המצבר המותקן.
כמו בהרבה תחומים גם טכנולוגיית המצברים משתנה עם הזמן, מצבר EFB הינו מצבר שנכנס לשוק לאחר כניסת מצברי ה-AGM ולמרות זאת מצבר ה-EFB פשוט יותר ואינו יקר לייצור כמו מצבר ה-AGM.
הסיבה לייצור מצבר EFB היה בקשות רבות מיצרניות הרכב להוזלת עלות המצברים לרכבים החדשים.
מצבר EFB יכול להתאים לרכבים בהם טכנולוגיית ה-STOP&START פשוטה (כיבוי והפעלת הרכב בעצירה )
הצורך ממצבר זה הוא בעיקר יכולת פריקה עמוקה ללא נזק למצבר ( מספר הפעמים שהמצבר יכול להתרוקן ולהטען ללא נזק) .לעומת זאת מצברי ה-AGM מיועדים לרכבים מתקדמים יותר שיכולים להטען מהר במתח גבוה גם מהאלטרנטור וגם בחלק לא מבוטל מהרכבים החדשים גם על ידי מערכת ברקסים מתקדמת המייצרת חשמל בכל עצירה ומטעינה את המצבר. לכן מצבר AGM יכול להיות תחליף למצבר EFB אבל לא ההיפך.
שימו לב, אנחנו עונים על השאלה הזו לא מעט – מצבר חומצה רגיל לא יכול להיות תחליף למצבר STOP&START המצבר לא יחזיק את תקופת האחריות ועלול לגרום לנזק לרכב .
הכלל המנחה שאתם צריכים לדבוק בו בבחירת מצבר לרכב הוא מה שרשמנו בתחילת הדברים – לבדוק מה יצרן הרכב ממליץ לשים ברכב, ולהתמיד בכך
מצבר Start/Stop – נקרא בעברית “מצבר עצור-וסע”. מצברי Start & Stop הינם מצברים ייעודים למערכת מסוג Start & Stop אשר מכבה את מנוע הרכב בזמן עצירה ובכך מסייעת להקטין את צריכת הדלק וכתוצאה מכך – את פליטת החומרים המזהמים ואת זיהום האוויר. השימוש במערכת Start/Stop
ברכבים ממונעים מוריד את פליטת החומרים המזהמים בכ-6%!
למערכת “עצור וסע” דרוש מצבר מיוחד המותאם למספר רב של טעינות ופריקות ולמספר גבוה של התנעות. המערכת יודעת לזהות כשהרכב מבצע עצירה, והיא שולחת פקודה לכיבוי המנוע. בזמן הזה המצבר מסוג עצור וסע אחראי לאספקת הכוח עבור כל המערכות החשמליות ברכב: הגה-כוח, חלונות חשמליים, מזגן, מערכת שמע ועוד. המצבר אמור לספק אנרגיה לכל המערכות האלו, ובמקביל להיות מוכן להתנעה חוזרת מהירה של המנוע על מנת להמשיך את הנסיעה.
מצברים מסוג Start & Stop ניתן למצוא אצלנו:
וולטה היא המייבאת הבלעדית של מצברי Exide, המיוצרים עבור מערכות Start & Stop ברכבים ומשאיות קלות.
מצבר AGM – מצברי AGM(Absorbed Glass Mat) הם מצברים אשר בניגוד למצברים רגילים, הינם אטומים ואינם דורשים טיפול ותחזוק כמו מילוי מים. הם מיוצרים בטכנולוגיית VRLA – Valve regulated Lead Acid, ומווסתים את הלחץ בהם באמצעות שסתומים. חלק מן מצברי ה-AGM מותאמים למערכות Start&Stop, כדוגמת מצברי הפרימיום של חברת Exide.
למצברי AGM יש יתרונות רבים לעומת מצברים מסוג EFB (המצברים הנפוצים לשימוש בכלי רכב ממונעים) באמינות ואורח חיי המצבר שהם מספקים: למצבר מסוג זה יש התנגדות פנימית נמוכה מאוד
וקיבול גבוה והוא מסוגל לספק זרמים גבוהים – מצבר AGM מציע עומק פריקה של עד 80 אחוזים, לעומת מצברים רגילים המספקים 50% עומק פריקה באותו מחזור חיים. מצברי AGM עמידים בפעילות במצבי קיצון כמו התנעות חוזרות ונשנות, טמפרטורות קיצוניות ורטט (לדוגמא בפעילות של מכונות לשטיפת רצפות). אטימותו של המצבר מונעת שפיכה של החומצה גם במקרים קיצוניים של תאונה והתהפכות.
בזכות כל אלה מצליחים מצברי AGM להגיע לאורך חיים גדול פי 5 לעומת המצברים הרגילים, ומציבים אותם כמצברים אמינים, איכותיים שמחזיקים לזמן רב גם במשימות מורכבות וללא תקלות.
2018 ©piGroup